B vitaminok

B vitaminok

162
0
SHARE

B1-vitamin (tiamin):

Jelentős szerepet játszik a szénhidrát-anyagcserében, pontosabban az ahhoz szükséges enzimek működésében. A simaizmok normális tónusának fenntartásához, az izmok és az idegrendszer zavartalan működéséhez szükséges.

Szívbetegeknél a tiaminadagolás fokozhatja a szívösszehúzódás erejét, ezért hasznos lehet.
Enyhe vízhajtó.
„Szellemi vitaminként” ismerik, mert kedvező a hatása az idegrendszerre és a szellemi teljesítményre.
Mérsékelheti a kar és a láb zsibbadását, bizsergését, amely cukorbetegség szövődményeként (diabéteszes neuropátia), illetve más, az idegrendszert károsító betegségeknél következhet be.
Pantoténsavval vagy kolinnal együtt alkalmazva javíthatja az emésztést, enyhítve az emésztőrendszer panaszait.
Vízben oldódik.

  • Létfontosságú minden sejt működéséhez, különösen az idegsejtekéhez, részt vesz a szénhidrát-anyagcserében, az idegek és a szív működésében, az idegsejtek anyagcseréjében
  • Fő forrása: teljes kiőrlésű gabonafélék, dió, mogyoró, hüvelyesek, paradicsom, sajtok.
  • Hiánytünet: fáradékonyság, idegesség, gyengeség, étvágytalanság.
  • Napi szükséglet felnőtteknek: 1,2 mg.

B2-vitamin (riboflavin):

  • Fontos szerepet játszik a szövetek és sejtek fenntartásában, a normális fejlődéshez, növekedéshez szükséges.
  • Fő forrása: spenót, sóska, brokkoli, máj, teljes kiőrlésű gabona, tejtermékek.
  • Hiánytünet: viszkető, égő szemek, szájszárazság, fényérzékenység.
  • Felnőttek napi szükséglete: 1,3 mg

B3-vitamin (niacin):

  • Szervezetünkben a niacin a triptofán nevű aminosavból is képződik, de ehhez megfelelő mennyiségű fehérjebevitel szükséges.
  • Központi szerepet tölt be a szénhidrát, a zsír- és a fehérje-anyagcserében. A sejtlégzésnek is fontos eleme.
  • Fő forrása: hús, tojás, hüvelyesek.
  • Hiánytünet: a pellagra nevű betegség (durva bőr). Tünete a napfény hatására foltosodó bőr. Európában nem igen fordul elő a hiánya.
  • Felnőttek napi szükséglete:16 mg

B5-vitamin (pantoténsav):

  • A szénhidrát-, fehérje- és zsíranyagcserében, a hámépítésben és a hajnövekedésben játszik fontos szerepet.
  • Fő forrása: élesztő, gabonafélék
  • Hiánytünet nem nagyon fordul elő, mivel ez a vitamin majdnem az összes élelmiszerben előfordul.
  • Felnőttek napi szükséglete 10 mg.

B6-vitamin (piridoxin):

  • Fontos szerepet játszik az elfogyasztott élelmiszerekben lévő fehérjék, zsírok és szénhidrátok lebontásában. Lényeges az idegrendszer egészséges működése szempontjából.
  • Fő forrása: máj, hús, tejtermékek, hüvelyesek, leveles zöldségek.
  • Hiánytünet: idegesség, álmatlanság, a száj szélének berepedése, hajhullás.
  • Felnőttek napi szükséglete: függ a fehérjebeviteltől. 100g fehérje mellé 1,6 mg.

B12-vitamin:

  • Serkenti a vörösvérsejtek érését, az idegi működést.
  • Csak állati eredetű ételekben található!
  • Fő forrása: hal, hús, tojás, tejtermékek.
  • Hiánytünet: vérszegénység.
  • Felnőttek napi szükséglete: 2 mikrogramm .
SHARE
Previous articleA-vitaminok
Next articleC-vitamin

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY