hétfő, december 18, 2017

Folsav

H-vitamin

K-vitamin

E-vitamin

D-vitamin

Vitaminok

Vitaminok
A vitaminok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, kis molekulájú anyagok, biológiailag aktív szerves vegyületek, amelyek az emberi szervezet élete során nélkülözhetetlenek. A vitaminok olyan tápanyagok, amelyek energiát nem szolgáltatnak, a szervezet működéséhez mégis elengedhetetlenül fontosak. Nevük a vita-amin szóösszetétel, jelentése élethez szükséges fehérje. A szervezet, az egy D vitamin kivételével, nem tudja előállítani őket, ezért csak kívülről lehet pótolni. Megkülönböztetünk zsírban oldódó vitaminokat, A-, D-, E- és K-vitamint, és vízben oldódókat, a C-vitamint és a B vitamin csoportot. A hiánytünetek tájékoztató jellegűek, ha bármilyen panasza van, forduljon orvoshoz! A vitamin (retinol) Elsősorban a szem egészségét védi. Növeli az immunrendszer hatékonyságát, különösen a légúti fertőzésekkel szemben. Elengedhetetlen a növekedéshez, a csontok, a bőr, a haj, a fogak és a fogíny egészségéhez. Segít megvédeni a C-vitamint az oxidációtól. Szürkületi (farkas-) vakság ellen, gyengén látóknak és számos más szembetegségben ajánlott, elősegíti a látóbíbor keletkezését a szemben. Mivel az immunrendszer hatékonyságát fokozza, szedésével rövidebb idő alatt meggyógyulhatunk, ha betegek vagyunk, különösen légúti fertőzések esetén. Hozzájárul a túlműködő pajzsmirigy egészségének helyreállításához, s a tüdőben jelentkező kóros levegőgyülem (emphysema) megszüntetéséhez. Külsőleg alkalmazva segít különböző bőrproblémák, így akne, ótvar, kelések, karbunkulus és nyílt fekély kezelésében. Segíthet az öregségi foltok megszüntetésében. Zsírban oldódik. Nélkülözhetetlen a látáshoz, leköti a szabadgyököket, segíti a szövetek regenrálódását, védi a nyálkahártyát, segít a csontok és a fogak felépítésében. Előanyaga a béta-karotin, a szervezet ebből állítja elő az A vitamint. Fő forrásai: halmáj-olaj, máj, tojássárga, tejszín, vaj, béta-karotin forrás: spenót, sütőtök, sárgarépa. Hiánytünet: érdes, száraz bőr, fáradékonyság. Súlyos esetben farkasvakságot okozhat. Napi szükséglet felnőtteknek: 900 mikrogramm. Béta-karotin Mivel a béta-karotin az A-vitamin elővitaminja, a szervezet – szükségleteinek megfelelően – maga állítja elő belőle az A-vitamint a májban. Emiatt a béta-karotint – az A-vitaminnal ellentétben – nem lehet túladagolni. Jó számos szempanasz kezelésére, véd a légúti fertőzésekkel szemben, erősíti az immunrendszert, hozzájárul a bőr, a haj, a fogak és a fogíny egészségének megőrzéséhez. Szempanaszok enyhítése az elsődleges javallat. Emellett az immunrendszer erősítése révén véd a fertőzésektől, elsősorban a száj, az orr, a garat, a légcső és a tüdő nyálkahártyáját óvja. Jó kiegészítő tüdőtágulat (emphysema) és pajzsmirigy-túlműködés (hyperthyreosis) esetén. Véd az érelmeszesedés, illetve a szívbetegségek ellen. Rákmegelőző hatásúnak is tartják, mert a rákkeltő tulajdonságú anyagcseretermékeket, valamint a külvilágból a szervezetbe kerülő karcinogén anyagokat ártalmatlanabb szerkezetű vegyületekké alakítja át. Egy másik magyarázat szerint az A-vitamin szedése elősegíti a sejtdifferenciálódást, így a szervezet képes ellenőrzés alatt tartani a daganatos sejtek növekedését. Zsírban oldódik.

C-vitamin

B vitaminok

A-vitaminok

Vitaminok forrása

- Advertisement -

EDITOR PICKS

Nátrium

Cink

D-vitamin