Cink

Cink

195
0
SHARE

Fontos szerepe van az anyagcsere-folyamatokban, az enzimrendszerek működésében. Számos enzimnek a részét is képezi, egyfajta „közlekedési rendőrként” működik a szervezetben. Szükséges a fehérjeszintézishez, a DNS előállításához. Fontos szerepe van a vér sav–bázis egyensúlyának fenntartásában. A szaporodási rendszer valamennyi szervének kifejlődéséhez elengedhetetlen. A prosztata normális működése csak elegendő cink jelenlétében lehetséges. Elősegíti az inzulin hormon képződését. Szabályozó szerepet tölt be az izmok összehúzódásában, és valószínűleg az agy normális működéséhez is szükség van rá.
Segít a prosztatapanaszok mérséklésében, a meddőség kezelésében. Gyorsítja a sebgyógyulást. Javítja a szellemi frissességet. Szenilis, idős emberek állapotát javítja a cinkpótlás (mangánnal együtt).
Ízérzékelési problémák esetén jótékony hatása lehet.
A normális mennyiségű férfi nemi hormon (tesztoszteron) és sperma termeléséhez ugyancsak szükség van cinkre. Ezért potenciazavarokban hasznos az adagolása (B6-vitaminnal együtt).
Szabálytalan menstruáció esetén a cinkpótlás javulást hozhat, így elkerülhető a hormonkezelés. Bizonyos védelmet nyújt a környezetszennyezéssel szemben, hiszen elegendő cink jelenlétében csökken az ólom és a kadmium beépülése a szervezetbe.
A körmök felületéről eltünteti a fehér foltokat.
Sportolóknak több cinkre van szükségük, mert a fokozott zsírsav- és vasanyagcsere az edzés és a verseny folyamán nagyobb cinkveszteséghez vezet.

A cink mintegy 2-3 grammnyi mennyiségben van jelen az emberi szervezetben, ezen belül is főleg a haj, a szem, és a férfi nemi szervek tartalmazzák. Ezeken kívül a máj, a vesék, az izmok, és a bőr tartalmaz belőle még számottevő mennyiséget. A legfontosabb szerepe azonban mégsem ez, hanem az, hogy az inzulin alkotórészeként a vércukorszint-szabályozásban vesz részt. Az inzulinon kívül mintegy hetvenféle enzimben van jelen.

Mihez szükséges?

  • Inzulin termelése
  • Szénhidrát-, fehérje-, zsír-, nukleinsav anyagcsere
  •  Növekedés
  •  Nemi fejlődés
  • Szaporodás

Mennyi szükséges belőle?
A cink felszívódása egyenes arányossággal függ az étrendben található mennyiségétől, illetve az étrend egyéb gátló anyagaitól, melyek hasonlóak, mint a vasnál leírtak (fitátok, rostok, oxalátok). Az állati eredetű cink jobban hasznosul, mint a növényi élelmiszereinkből bevitt.

Miben található meg?
A cinket legnagyobb mennyiségben a húsok, a máj, a hüvelyesek, és a tojás tartalmazza. Illetve a vörös húsok, dió, tenger gyümölcsei (elsőként az osztriga).

A gabonafélék cinktartalma nem tud a szervezetben megfelelően felszívódni!
Hiányállapotok
Cink hiányában a gyerekeknél törpenövés, a herék elsorvadása jelentkezik, felnőtteknél elhúzódó sebgyógyulás, csökkent étvágy és ízérzés, letargia, hasmenés, bőrgyulladások jelentkeznek.

Túladagolás
Nincsenek ismeretek róla.

SHARE
Previous articleVas
Next articleKalcium

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY